- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Ny Volkswagen Golf:

Opstrammer til

Volkswagens succesmodel


Af Søren Clauding – 3. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen producerer hvert år 1 million eksemplarer af succesmodellen, VW Golf. Ud af en samlet produktion på små 6 millioner er den dermed en for fabrikken meget vigtig bilmodel og den har VW nu givet en opstrammer.

 

Man skal dog være lidt af en kender for at kunne se forskellen på den hidtidige model og den nye. Linjeføringen er imidlertid blevet strammet lidt op, stødfangerne er blevet mere markante, lygterne er fornyet, så man fortsat har halogen på laveste udstyrsniveau, men siden er Xenon-lyset udskiftet med Fuld LED. Også baglygterne er nye – og Golfen har også fået nye hjul (det må være ligesom at få nye sko…).

 

Ny infotainment

Men mest interessant er nye sikkerhedssystemer og infotainment. Sidstnævnte betjenes enten fra en ny 8” hhv. 9,2” skærm med glasoverflade, monteret i midterkonsollen, hvor bevægelsesstyring (se onboard videoen i Golf GTE her på siden) er en option. Og bag rattet vises alle instrumenter på en 12,3” stor computerskærm, præcis som det gøres i bl.a. Passat.

 

Bevægelsesstyringen, hvor blot et vift med hånden har effekt, er nyt i klassen.  Systemet er skabt, så teknikken giver mulighed for yderligere udvikling af betjeningen. I startfasen er det kun de horisontale billedskift, der kan gøres, uden at man berører skærmen, senere vil flere funktioner komme til. Og da handler det alene om opgraderinger af softwaren – teknikken følger allerede med i de nye Golf’er, så den er parat, når man når dertil.


 


I øvrigt er de fleste af bilens funktioner lagt ind i skærmen – som ellers er en berøringsskærm – så de skal betjenes ad den vej. Nogle få funktioner, bl.a. sædevarme og recirkulering betjenes via fysiske knapper. Stemmestyring er også en mulighed, men endnu ikke med dansk tale.

 

Kørefunktioner med stor sikkerhed

Nok så interessant er imidlertid de halvautomatiske kørefunktioner. I stil med de systemer, som bl.a. findes i den nyeste Mercedes E-Klasse, vil en Golf fremover, hvis systemet er tilkøbt, kunne reagere på, om føreren stadig kan forventes at have kontrol over bilen.

 

Hvis han ikke overtager styringen af bilen, når bilen selv navigerer mellem vognbanestriber og ”mener”, at nu er det på tide at ”høre fra” føreren, sender systemet forskellige signaler, det vibrerer, igangsætter lyd- og lyssignaler, sætter bilen i en lettere slingrende bevægelse, aktiverer bremserne i stød og bremser siden bilen helt ned til stilstand, hvor det i øvrigt igangsætter advarselsblinkene.

 

Kombinationen af radar og kamera muliggør såvel aktiv nødbremse med fodgænger registrering som automatisk kø-kørsel. Desuden har man hævet hastighedsintervallet for den adaptive fartpilot fra 0-160 km/t til 0-210 km/t. Og meget andet…

 

Stort motorprogram

Den nye VW Golf tilbydes med en række af de allerede eksisterende motorer og suppleres med flere nye. Den mindste er en ny 1-liters TSI motor med turbolader og en effekt på 85 hk. Pga. turboladeren præsterer den et drejningsmoment på op til imponerende 175 Nm.

 

Og så introducerer fabrikken henover sommeren to nye 1,5 liters TSI motorer med tilnavnet ”Evo” – det er de eksisterende 1,4 TSI maskiner (som i øvrigt udgør over halvdelen af de motorer, som VW har afsat til danskerne i Golf modellerne i de seneste år), der får forøget deres slagvolumen. Den ene er en 150-hestes motor med variable cylinderfrakobling, der muliggør en benzinøkonomi på omkring 20 km/l afhængig af transmission. Den anden er en 130 hestes variant, som endnu ikke er helt klar, men hvor man forventer at komme tæt på 22 km/l.

 

Desuden har man udviklet en ny 7-trins DSG gearkasse, som er mere effektiv og i mange tilfælde vil afløse den hidtidige 6-trins DSG transmission. Gearkassen alene vil kunne reducere benzinforbruget med op til 0,3 liter/100 km.

 

Priserne

Den billigste af de nye Golf’er er førnævnte 1-liters version. Den er prissat til 210.000 kroner. Modelviften inkluderer samlet set benzinmotorer på 125, 130 og 150 hestekræfter i forskellige konfigurationer samt dieselmotorer på 115 og 150 hk. Bortset fra de særlige GT-versioner vil den dyreste Golf (uden tilkøb af ekstraudstyr) fremover være Highline-versionen med 150-hestes dieselmotor og 7-trins DSG til 354.000 kroner.

 

GTE udgaven (plug-in hybrid modellen, som onboard videoen her på siden gælder) koster fremover 402.000 kroner. Desuden inkluderer programmet en 230-hestes GTI til 469.000 hhv. 494.000 kroner uden og med DSG. 245-hestes GTI Performance udgaven er prissat til 499.000 hhv. 524.000 kroner og toppen blandt performance modellerne er ”R”-varianten med 310 hk til 646.000 kroner. I øvrigt findes der også en dieselvariant, GTD, med 184 hk til 491.000 kroner.

Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>


Biltest på bane: Den nye VW Golf GTE

VW Golf har fået et facelift. Vi har kørt den særlige plug-in hybrid version, Golf GTE, på Sturup Raceway. Tag med onboard på et par omgange. Videoen kan også ses i Fuld HD. Mere info om de nye Golf'er følger snarest.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt